Google Ads is het online advertentieplatform van Google, waarmee bedrijven advertenties kunnen plaatsen op Google en de platformen van Google. Voor veel bedrijven is Google Ads niet meer uit hun marketingstrategie te missen. In het platform zelf heb jij talloze mogelijkheden van advertenties in zoekresultaten, banneradvertenties of zelfs video’s op YouTube.
- Campagnestructuur
Zodra jij gaat starten met het opzetten van jouw Google Ads account, zorg er dan voor dat je een goede campagnestructuur opzet. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen op per advertentiegroep een product of productcategorie te kiezen. Het is belangrijk dat dit specifiek is voor jouw productgroep, zo zorg jij ervoor dat jouw advertentie relevanter wordt. Bij het opzetten van deze advertentie is het ook van belang dat jij niet twee dezelfde advertentiegroepen aanmaakt die zich richten op het zelfde product en met dezelfde zoekwoorden. Zo creëer je geen interne concurrentie tussen jouw eigen advertentiegroepen.
- Zoekwoorden
Bij het opzetten van jouw campagnes is het belangrijk dat jij gebruikt maakt van relevante zoekwoorden. Om achter deze zoekwoorden te komen is het belangrijk dat jij een uitgebreid zoekwoordenonderzoek doet. Maak in dit zoekwoorden onderzoek niet alleen gebruik van shorttail keywords, maar ook van longtail keywords. Jij kan hierbij ook bijvoorbeeld rekening houden met zoekwoorden die woorden bevatten zoals kopen en uitbesteden. Als jij deze zoekwoorden gaat toevoegen kan jij ze 3 verschillende zoekwoordtypes meegeven, namelijk exact, breed en zinsdeel. Hieronder vertellen wij in het kort wat deze 3 zoekwoorden betekenen:
- Breed zoekwoord
Als jij kiest voor een breed zoekwoord wordt deze getoond aan gebruikers die naar varianten van jouw zoekwoord zoeken. Dit houdt ook in dat jij gevonden wordt op synoniemen, gerelateerde zoekwoorden en andere variaties van jouw zoekwoord. - Zinsdeel zoekwoord
Hierbij wordt jouw advertentie vertoond als jouw zoekwoord zich bevindt in de zoekopdracht. - Exact zoekwoord
Bij het kiezen voor een exact zoekwoord wordt jouw advertentie alleen laten zien als deze exacte term in de zoekmachine wordt opgezocht.
- Negatieve zoekwoorden
Uiteraard kan jij meer invloed hebben op de zoektermen waar jij op gevonden wilt worden. Misschien adverteer jij wel met brede zoekwoorden en zijn sommige resultaten niet helemaal relevant voor jouw onderneming? Dan kan jij gebruik maken van negatieve zoekwoorden. Hierbij voeg jij deze ongewenste zoekwoorden aan een uitsluitlijst. Deze uitsluitlijst ken jij vervolgens toe aan jouw campagnes. Op deze manier kunnen jouw campagnes niet meer gevonden worden op deze zoektermen.
- Relevantie van de advertentie
Bij het schrijven van jouw advertentietekst is het belangrijk dat deze relevant is naar jouw zoektermen en de landingspagina. Zorg er bijvoorbeeld voor dat jouw zoekwoord terug komt in jouw advertentietekst. Daarnaast moet jij ook nog rekening houden met andere dingen in jouw tekstadvertentie, zoals het weergeven van jouw USP’s en een goede Call to Action (CTA).
- Conversiemeting
Als jij jouw campagnes hebt opgezet wil jij natuurlijk weten wat het oplevert voor jouw onderneming. Om hier zo goed mogelijke weergaven van te krijgen is het belangrijk dat jij jouw conversiemeting nauwkeurig instelt. Wij bevelen altijd aan op jouw conversiemeting via de Google Tag Manager in te stellen.
- Extensies
Aan elke campagne kan jij extensies toevoegen, deze extensies leveren extra informatie over jouw bedrijf, product of diensten. De verschillende advertentie-extensies die jij kan inzetten zijn:
- Sitelinks
Met deze extensie heb jij de mogelijkheid om extra links onder jouw advertentie weer te geven. Deze kunnen bijvoorbeeld doorverwijzen naar specifieke pagina’s van jouw website, die weer relevantie zijn aan jouw tekstadvertentie. - Highlights
Met een highlight extensie kan jij bepaalde items benadrukken in jouw advertentie. Deze moeten onder de 25 tekens zijn en hiervoor worden vaak USP’s gebruikt. - Bel
Met een bel extensie kunnen mensen direct contact met jouw opnemen er wordt dan een belknop laten zijn bij jouw advertentie. - Promotie
Heb jij een speciale actie bijvoorbeeld met black Friday? Met een promotie extensie kan jij speciale acties onder de aandacht brengen. Deze worden dan laten zien in jouw advertentie en als er op geklikt wordt, wordt de bezoeker gelijk doorgestuurd naar de actiepagina van jouw website. - Prijs
Met een prijs extensie kan jij specifieke producten of diensten benoemen en de hierbij behorende prijzen. - Website-informatie
Met een website-informatie extensie heb jij de mogelijkheid om meer specifieke informatie te delen. Deze extensie kan voor verschillende componenten ingezet worden zoals, aanbevolen hotels, bestemmingen, buurten, cursussen, dekking, merken, modellen, services, shows, studieprogramma’s, typen en voorzieningen. - Leadformulier
Met een leadformulier kan een potentiële klant direct een formulier invullen vanuit jouw advertentie, zonder jouw website te bezoeken. - App
Met een app extensie kan jij een potentiële klant door sturen naar jouw app. Deze wordt vaak ingezet voor het promoten van een mobiele app.
- Experimenten
Om jouw advertenties constant te verbeteren kan jij experimenten uitvoeren met jouw advertenties. Op deze manier kan jij testen wat beter werkt zonder meteen deze wijzigingen door te voeren. Met deze werkwijze ga jij data gedreven aan de slag met het optimaliseren van jouw advertenties. Jij kan bijvoorbeeld testen doen met koppen, beschrijvingen of zoekwoordtypes.
- Aanbevelingen pagina
In jouw Google Ads account is er een pagina met aanbevelingen. Door deze pagina in de gaten te houden en dit ook uit te voeren zorg jij ervoor dat de kwaliteitsscore van jouw Google Ads account omhooggaat.
- Remarketing
Uiteraard kan jij ook met Google Ads gebruik maken van remarketing. Jij kan bijvoorbeeld aan jouw advertenties toevoegen dat jij meer wil bieden op mensen die al jouw website bezocht hebben. Maar jij kan er ook voor kiezen om een hele remarketing campagne op te zetten en deze te richten op jouw websitebezoekers.
- Eigen merknaam
Bij het opzetten van jouw Google Ads account is het belangrijk dat jij één ding niet vergeet en dat is een campagne van jouw eigen merknaam. Als iemand jouw website of webshop opzoekt, wil jij uiteraard dat jij dan boven aankomt en niet jouw concurrent. Daarom is het altijd aan te bevelen om te adverteren op jouw eigen merknaam. Deze campagne laat je dan door verwijzen naar jouw homepage. Een veel gebruikte biedstrategie voor deze campagne is het doelvertoningspercentage strategie.