SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Oftewel, zoekmachine optimalisatie. Eigenlijk is het een verzamelnaam van alle processen die zorgen dat je webpagina hoger in Google komt te staan, zonder daar advertenties voor nodig te hebben. Het maken van advertenties in Google Ads heet namelijk SEA en geen SEO.
De niet betaalde zoekresultaten worden ook wel organische zoekresultaten genoemd. Dus deze webpagina gaat over het organisch hoger komen in Google. Oftewel, hoger in Google komen zonder Google daarvoor te betalen.
Organisch zoekverkeer wordt vaak gezien als gratis verkeer naar de website of webshop. In feite klopt dit, omdat je niet voor iedere klik hoeft te betalen, maar echt gratis is het niet. Je moet aan veel factoren werken om hoger in Google te komen. Deze factoren zijn te verdelen in interne en externe werkzaamheden.
Intern gaat over de website zelf, denk aan de content, websitestructuur, techniek etc. Extern gaat meer over de wereld buiten de website, zoals backlinks. Overigens zijn die slechts enkele voorbeelden van factoren die belangrijk zijn bij het behalen van een hogere positie in Google.
Door op de juiste manier met zoekmachine marketing bezig te zijn, leert Google je website steeds beter begrijpen en wordt je daarmee beloond door een hogere positie in Google. Dit kan ook fout gaan, als het op de verkeerde manier wordt uitgevoerd. Daarom is het in veel gevallen verstandig om een zoekmachine optimalisatie bureau, zoekmachine optimalisatie specialist of zoekmachine optimalisatie expert in te schakelen, zodat je hogere posities krijgt en niet lagere.