Google Responsive Search Ads: 10 tips voor betere prestaties..

In dit artikel gaan wij jouw alle tips geven voor het optimaliseren van jouw responsive tekstadvertenties.

10 tips voor betere Google Search ads

Een Google Responsive Search Ads is een advertentieformaat in Google, voor het adverteren tussen de zoekresultaten. Dit wordt ook wel een flexibele advertentie genoemd, omdat jij in staat bent meerdere koppen en beschrijvingen in te voeren. In dit artikel gaan wij jouw alle tips geven voor het optimaliseren van jouw responsive tekstadvertenties.

1. Opbouw responsive tekstadvertenties

Als jij start met het opbouwen van een responsive tekstadvertentie zijn er verschillende dingen om rekening mee te houden. Bij het instellen van koppen en beschrijvingen is het belangrijk dat jij ze allemaal invult en het maximale aantal tekens gebruikt.

Voor de koppen van jouw tekstadvertentie kan jij er maximaal 15 meegeven en er worden maximaal 3 getoond. Het maximaal aantal tekens van deze koppen zijn 30. Voor de beschrijvingen kan jij er maximaal 4 meegeven en er worden er maximaal 2 getoond. De maximale lengte van de beschrijvingen zijn 90 tekens.

Daarnaast is het belangrijk dat je oplet met de tekens die jij meegeeft in jouw advertenties. Google keurt bepaalde tekens namelijk niet goed. De tekens die hierbij horen zijn onder andere uitroeptekens.Responsive tekstadvertentie eisen

2. Inhoud van tekstadvertentie

Bij het schrijven van de koppen en beschrijvingen van jouw advertentie is het altijd belangrijk dat jouw zoekwoorden er in terugkomen. Daarnaast is het ook goed om een USP en een CTA terug te zien. Zorg er ook voor dat de beschrijvingen en koppen uniek zijn, dus 15 unieke koppen en 4 unieke beschrijvingen.

3. Dynamic insertion

Om de relevantie van jouw advertentie te verhogen kan jij gebruik maken van keyword insertion of location insertion. Dit zorgt ervoor dat jij de advertentie aanpast naar de zoekopdracht van de zoeker. Dit kan jij dus instellen met zoekwoorden en locaties. Hieronder zullen wij een voorbeeld weergeven.

Voorbeeld keyword insertion
Als jij als instelt {KeyWord: Voetbalshirt} en in de zoekbalk wordt gezorgd Ajax Voetbalshirt, dan wordt in jouw advertentie als kop weergegeven Ajax Voetbalshirt. Is de term die gezocht wordt in de zoekbalk te lang? Dan valt hij terug naar Voetbalshirt.

Voorbeeld Location insertion
Als jij instelt Loodgieter {Location(city)} en in de zoekbalk zoekt iemand Loodgieter Den Haag, dan wordt in jouw advertentie Loodgieter Den Haag weergegeven.

4. Zoekwoorden instellen

Zoekwoorden instellen

Als jij zoekwoorden aan het toevoegen bent aan jouw Responsive Search advertentie zorg er dan voor dat jij deze goed instelt. Als eerst is het belangrijk dat jij een zoekwoordenonderzoek hebt gedaan en hierbij hebt gekeken naar de CPC en het zoekvolume. Vervolgens moet jij beslissen of je de zoekwoorden instelt als breed, zinsdeel en/of exact.

5. Extensies

Voor het verder optimaliseren van jouw Responsive Search Ads kan jij gebruik maken van extensies. Het doel van een extensie is om de klant extra informatie te geven. Er zijn verschillende soort extensies die jij kan gebruiken, wij zullen ze hieronder benoemen.

  • Sitelinks
    Met sitelinks kun jij aanvullende links toevoegen onder jouw advertentie. Deze links kunnen verwijzen naar specifieke, voor jouw tekstadvertentie relevante pagina’s op jouw website.
  • Highlights
    De highlight extensie stelt je in staat om bepaalde aspecten van je advertentie uit te lichten. Deze teksten moeten binnen 25 tekens blijven en worden vaak gebruikt om USP’s (Unique Selling Points) te benadrukken.
  • Bel
    De bel extensie voegt een belknop toe aan jouw advertentie, waardoor mensen direct contact met jou kunnen opnemen.
  • Promotie
    Voor het uitlichten van speciale aanbiedingen, zoals een Black Friday actie, kun jij de promotie extensie gebruiken. Deze toont de actie in jouw advertentie en linkt direct door naar de actiepagina van jouw website.
  • Prijs
    Met de prijsextensie kun jij specifieke producten of diensten met hun prijzen benoemen.
  • Website-informatie
    Deze extensie biedt de mogelijkheid om meer gedetailleerde informatie te delen over diverse onderwerpen.
  • Leadformulier
    Met een leadformulier kunnen potentiële klanten direct een formulier invullen vanuit de advertentie, zonder dat zij jouw website hoeven te bezoeken.
  • App
    De app extensie is ideaal om een mobiele app te promoten, waarmee jij potentiële klanten direct doorstuurt naar jouw app.

Deze extensies kunnen aanzienlijk bijdragen aan de effectiviteit van jouw advertenties door extra context en directe actiemogelijkheden te bieden.

6. Vastpinnen

Om meer controle te krijgen over de advertenties geeft Google Ads jouw de mogelijkheid om koppen en beschrijvingen vast te pinnen. Dit doe je door in de online editor over de kop of beschrijving te gaan die jij altijd wilt laten zien en deze vast te pinnen. Dan zal er komen te staan deze kop alleen weergeven in een losgemaakte positie. Dit houdt in dat jouw kop altijd getoond wordt in kop 1, 2 of 3. Wat jij ook kan doen is jouw koppen verdelen over de positie, dan geef jij mee aan de koppen of jij ze op de eerste, tweede of derde positie wilt laten weergeven en dan kiest Google zelf uit deze koppen welke hij neerzet.

7. Uitsluiten

Voor het verder optimaliseren van jouw advertenties kan jij onderdelen gaan uitsluiten. Onderdelen die jij kan gaan uitsluiten zijn zoekwoorden, locaties, leeftijden, gender, gezinsinkomen en nog veel meer. Ook kan jij ervoor kiezen om de biedingen aan te passen op bepaalde dingen. Is jouw conversiepercentage lager op een tablet? Kies er dan voor om een negatief biedingspercentage mee te geven voor een tablet, bijvoorbeeld -20%. Dit zorgt er voor da Google minder uitgeeft als iemand op een tablet zoekt.

8. Doelgroep segment

Om jouw advertentie specifieker te richten op een doelgroep kan jij gebruik maken van het instellen van een doelgroep segment. In deze categorie heb jij verschillende opties, interessecategorieën, levensgebeurtenissen, gedetailleerde demografie en remarketinglijsten. Op al deze categorieën is er de mogelijkheid om een bod aanpassing uit te voeren. Hieronder zullen wij kort uitleggen wat alle categorieën inhouden:

  • Interesse categorieën
    In deze categorie heb jij verschillende subcategorieën namelijk, affiniteitsdoelgroep segmenten, geïnstalleerde-appcategorieën, in-market-doelgroep segmenten en nieuwe mobiele apparaten.

    • Affiniteit doelgroep segmenten
      Dit heeft betrekking tot de interesses, passies en gewoontes van mensen. Dit is een interesse wat er al langer is.
    • Geïnstalleerde appcategorieën
      Dit richt zich op app die zij geïnstalleerd hebben op hun apparaten.
    • In-markt-doelgroepsegmenten
      Zijn segmenten waar iemand actief op naar zoek is, zoals een auto kopen.
  • Levensgebeurtenissen
    In deze categorie kan je mensen targetten die aan het afstuderen zijn, gaan trouwen of bijvoorbeeld verhuizen.
  • Gedetailleerde demografie
    Deze targeting omvat onderdelen zoals woonsituatie, huwelijkse staat, baan en onderwijs.
  • Remarketinglijsten
    Remarketing stelt je in staat om vorige bezoekers van hun website te targeten.

 

9. Analyseren

Zodra jouw advertenties lopen is het natuurlijk belangrijk dat jij de data gaat analyseren. Ga bijvoorbeeld kijken hoe de koppen en beschrijvingen presteren. Hierbij kijk jij bijvoorbeeld naar de KPI: click-through-rate of ga kijken hoe de kosten per conversie zijn. Uiteraard is het ook van belang dat jij tussen de zoektermen kijkt of er eventueel zoektermen tussen staan die jij wilt toevoegen aan je advertentie of uitsluiten. Statistieken waar jij verder nog naar kan kijken tussen deze analyse zijn:

  • Vertoningen
  • Klikken
  • Kosten
  • CTR
  • CPC
  • Kosten per conversie

 

10. Experimenten

Om na het analyseren jouw prestaties te verbeteren kan jij gebruik gaan maken van experimenten. Met experimenten kan jij de prestaties van jouw advertenties gaan testen. Een Google Ads experiment houdt eigenlijk in dat jij jouw huidige campagne kopieert zonder het origineel te wijzigen. In deze kopie ga jij elementen wijzigen die jij wilt testen. Vervolgens kan jij dan deze 2 campagnes tegen elkaar a/b -testen. Het voordeel hiervan is dat je het risico verkleint met betrekking tot veranderingen van biedstrategieën en jij beslissingen neemt op basis van data. De experimenten kan jij gebruiken om de volgende onderdelen te testen:

  • Biedstrategieën
  • Koppen en beschrijvingen
  • Zoekwoordtype
  • Zoekwoorden
  • Landing pagina’s
  • Demografische segmentatie (locatie, geslacht en leeftijd)
  • Extensies

Google ads experimenten

ONLINE
MEER
SUCCES.NL

Heb je vragen of wil je meer weten over onze dienstverlening. Neem dan contact met ons op. 

NIEUWSBRIEF

Blijf altijd op de hoogte

Dit is alleen bedoeld voor artikelen, geen spam, nieuwe producten etc.

99%

Gratis scan

Na het invullen van het formulier, zullen we direct contact met je opnemen om de scan te bespreken.