Wat zijn rich snippets en hoe kan je ze instellen?
Rich snippets zijn fragmenten van informatie die in de resultaten van zoekmachines verschijnen en meer informatie over een bepaald resultaat geven. Ze kunnen ook links bevatten naar andere inhoudsbronnen die verband houden met het resultaat, zodat zoekers sneller kunnen vinden wat ze zoeken.
Wat zijn de drie soorten rich snippets?
Er zijn drie soorten rich snippets:
1) Gestructureerde gegevens – dit is een type opmaak dat kan worden toegevoegd aan de HTML-code van uw website. Het biedt gedetailleerde informatie over zaken als films, boeken en restaurants.
2) Schema-opmaak – dit is een type gestructureerde gegevens dat wordt gebruikt voor zaken als recensies en beoordelingen.
3) Microdata – dit is een ander type gestructureerde data dat je kunt gebruiken voor zaken als recepten en evenementen.
Om rich snippets op uw website te laten werken, moet u ervoor zorgen dat de HTML-code correct is opgemaakt en dat uw website de juiste opmaak heeft.
Gestructureerde gegevens
Gestructureerde gegevens zijn een soort opmaak die aan de HTML-code van uw website kan worden toegevoegd. Het biedt gedetailleerde informatie over uw inhoud, wat op zijn beurt zoekmachines helpt om beter te begrijpen waar uw pagina over gaat.
Wanneer u gestructureerde gegevens aan uw site toevoegt, helpt dit zoekmachines de inhoud van de pagina te begrijpen en dienovereenkomstig weer te geven in hun zoekresultaten. Gestructureerde gegevens helpen ook andere applicaties, zoals Google Mijn Bedrijf of Facebook Business Manager, om informatie over uw bedrijf op hun sites te vinden en weer te geven.
Schema-opmaak
Al vele jaren vertrouwen we op zoekmachines om de beste inhoud voor ons te vinden. Als u meer wilt weten over een bepaald onderwerp, zoekt u ernaar op Google en hoopt u dat de topresultaten hebben wat u zoekt. Schema-opmaak is een type gestructureerde gegevens waarmee uitgevers specifieke informatie over hun artikelen kunnen geven om hen te helpen hoger te scoren in SERPS.
Microdata
Microdata is een vorm van gestructureerde data die je kunt gebruiken voor bijvoorbeeld recepten en evenementen. Met dit type gegevens kunt u rich snippets maken in uw zoekmachinevermeldingen.
Officiële rich snippets documentatie van Google
Google heeft officiële rich snippets-documentatie aangekondigd op hun ontwikkelaarswebsite. Het nieuwe document leidt webmasters door het proces van het toevoegen van markeringen voor de rich snippets van Google, zoals organisatielogo’s, auteursafbeeldingen en meer.
De prestaties van je rich snippets monitoren
Rich snippets zijn codefragmenten die u op uw website plaatst om de zichtbaarheid van uw inhoud in de zoekresultaten van Google te verbeteren.
Het meest voorkomende type rich snippet is een recensiefragment, dat een recensie van een vertrouwde site en de beoordeling weergeeft. Er zijn ook andere soorten rich snippets, zoals prijs- of productinformatie, recepten, evenementen en meer.
Door de prestaties van uw rich snippets te controleren, kunt u ervoor zorgen dat ze correct werken en nauwkeurige informatie aan gebruikers verstrekken.
Hoe u uw site instelt voor rich snippets op de resultatenpagina’s van Google-zoekmachines
Rich snippets van Google zijn een uitstekende manier om de zichtbaarheid van uw site te vergroten en kunnen in een paar eenvoudige stappen worden ingesteld. Eerst moet u schema-opmaak aan uw pagina’s toevoegen.
Schema-opmaak is een vorm van HTML-code die aanvullende informatie geeft over de inhoud op een pagina. Om dit te doen, kunt u de Structured Data Markup Helper-tool van Google of andere tools van derden zoals Yoast gebruiken.
Vervolgens moet u uw website indienen voor opname in de Rich Snippet Testing Tool van Google. Hierdoor kan Google uw opmaak beoordelen en bepalen of deze voldoet aan hun normen voor kwaliteit en relevantie. Als het niet aan deze vereisten voldoet, ontvangt u feedback over hoe u wijzigingen kunt aanbrengen zodat het wel aan deze vereisten voldoet . Zodra uw website aan de vereisten voldoet, kunt u een fragment instellen.