Wat is Google Adswords en hoe werkt het?

Ultieme gids voor Google Adswords

Wat is Google Adswords en hoe werkt het?

Google Adwords misschien heb jij er wel eens over gehoord. In deze blog duiken wij diep in de betekenis van Google Adwords. Wat is het nu eigenlijk precies en wat zijn de basisprincipes van het platform?

Wat is Google Ads?

Google Adwords is een online advertising programma van Google waarmee adverteerders hun producten of diensten kunnen aanbieden aan potentiële klanten via zoekresultaten, websites, YouTube en Gmail. Op het moment is het één van de meest populaire manieren voor ondernemingen om online reclame te maken. Google Ads werkt met een pay-per-click model. Dit betekent dat als jij gaat adverteren dat je alleen betaald als een gebruiker op de advertentie klikt.

De basisprincipes

Als jij gaat starten met Google Ads dan krijg je te maken met campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden. Een campagne staat ook wel helemaal bovenaan daarin staan advertentiegroepen of itemgroepen en in deze advertentiegroepen krijg je te maken met een tekstadvertentie en de daaraan gekoppelde zoekwoorden.

Campagnestructuur

 

Campagnes

In het Google Ads platform is er een diversiteit aan campagnes die jij kan opzetten. De campagnes die jij kan opzetten voor jouw onderneming zijn zoekcampagnes, display campagnes, video campagnes, shopping campagnes en performance max campagnes.

Zoekcampagnes wordt gebruikt voor tekstadvertenties. Dit zijn ook wel de advertenties die jij ziet als jij in Google online marketing bureau Rotterdam op zoekt. Een display campagne is op diverse plekken te zien zoals, websites, app en property ’s van Google zoals YouTube. Een video campagne wordt weergegeven op YouTube en een Performance Max-campagnes wordt ook wel gebruikt voor shoppingcampagnes. Daarnaast zijn deze te zien in Google Maps, Gmail en nog veel meer plekken.

Advertentiegroep

Een advertentiegroep bevat een advertentie met zoekwoorden van een gemeenschappelijk thema. Het is mogelijk om in een advertentiegroep meerdere tekstadvertenties tegelijk toe te voegen. Op een advertentiegroep kan jij afzonderlijk biedingen instellen. Advertentiegroepen worden vaak ingedeeld op secties, thema’s, categorieën en producten.

Zoekwoorden

Als jij zoekwoorden wilt toevoegen aan jouw advertentie is het altijd van belang dat je eerst een zoekwoordenonderzoek doen. In dit zoekwoordenonderzoek zoek jij woorden of woordgroepen die betrekking hebben tot de diensten die jij levert of de producten die jij verkoopt. Met dit onderzoek kan jij inzicht krijgen in de  zoektermen en hoe vaak deze gezocht worden. Op dez

Zoekwoorden

e manier kan jij uitvinden welke zoekwoorden jij wil inzetten en hoeveel je erop wilt bieden. Als je zoekwoorden gaat instellen zijn er verschillende soorten zoekwoorden. In Google Ads heb je namelijk zinsdeel/woordgroep, breed en exacte zoekwoorden.

Als jij het zoekwoord op breed instelt wordt je advertentie gezien bij veel zoekopdrachten. Het wordt gebruikt bij synoniemen en varianten van het zoekwoord zelf. Jouw website of webshop wordt dan dus ook gevonden op zoekopdrachten die gerelateerd zijn als jouw ingestelde zoekwoord.

Een zinsdeel zoekwoord wordt weergeven in zoekopdrachten die het zoekwoord bevatten. Dit houdt in als jouw zoekwoord bijvoorbeeld online marketing bureau is dat jij ook gevonden wordt op online marketing bureau voor loodgieters.

Uiteindelijk heb jij nog exacte zoekwoorden. Een exact zoekwoord zorgt ervoor dat jouw advertentie alleen gevonden wordt als dit exacte zoekwoord wordt ingetypt in Google.

 

ONLINE
MEER
SUCCES.NL

Heb je vragen of wil je meer weten over onze dienstverlening. Neem dan contact met ons op. 

NIEUWSBRIEF

Blijf altijd op de hoogte

Dit is alleen bedoeld voor artikelen, geen spam, nieuwe producten etc.

99%

Gratis scan

Na het invullen van het formulier, zullen we direct contact met je opnemen om de scan te bespreken.