Hoe maak je een Google Analytics (GA4) account aan?.

Welkom bij de ultieme gids voor het aanmaken van een Google Analytics 4 (GA4) account! Google Analytics is een krachtig hulpmiddel voor bedrijven die hun online prestaties willen analyseren en optimaliseren

Welkom bij de ultieme gids voor het aanmaken van een Google Analytics 4 (GA4) account! Google Analytics is een krachtig hulpmiddel voor bedrijven die hun online prestaties willen analyseren en optimaliseren. Met de nieuwe versie, GA4, introduceert Google een reeks verbeterde functies waarmee jij nog beter kunt inspelen op het gedrag van jouw websitebezoekers. Deze gids zal jou stap-voor-stap begeleiden in het opzetten van je GA4-account.

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis webanalysetool van Google waarmee je het gedrag van bezoekers op jouw website kunt meten en analyseren. Het stelt je in staat om belangrijke gegevens te verzamelen, zoals het aantal bezoekers, de duur van hun bezoek, de pagina’s die ze bekijken en de acties die ze ondernemen. Met Google Analytics 4 (GA4) heeft Google de analysemogelijkheden verder uitgebreid door onder andere een verbeterd inzicht te bieden in de hele klantreis, van eerste bezoek tot conversie. Dankzij deze tool kan jij inzicht krijgen in het succes van jouw website, welke content goed presteert en welke pagina’s verbetering nodig hebben.

Waarom is Google Analytics belangrijk om te hebben?

Google Analytics is essentieel voor elke website eigenaar die zijn online aanwezigheid serieus neemt. Door deze tool te gebruiken, krijg je inzicht in wie jouw bezoekers zijn, hoe ze jouw website gebruiken en welke content hen het meest aanspreekt. Deze gegevens helpen jou om strategische beslissingen te nemen, zoals het verbeteren van de gebruikservaring, het optimaliseren van marketingcampagnes en het verhogen van conversies.

Wat heb je nodig voor een Google Analytics account?

Voordat jij aan het stappenplan kan beginnen zijn er een aantal dingen die jij nodig hebt.

  • Google Account / Gmail account (Heb jij nog geen Google Account? Lees dan in deze kennisbank hoe je er één aanmaakt.)
  • Google Tag Manager account (Heb jij nog geen Google Tag Manager account? Lees dan in deze kennisbank hoe jij een Google Tag Manager account aanmaakt.)

Stappenplan – Google Analytics aanmaken

Stap 1. Ga naar de juiste website

Ga naar https://analytics.google.com/

Stap 2. Log in met jouw Google Account

Vervolgens kan jij nog jouw emailvoorkeuren aangeven

Stap 3. Maak een Google Analytics account aan

Als jij een Google Analytics account wilt aanmaken krijg je dit te zien en moet je klikken op de knop meting starten.

Vervolgens kom jij terecht in een 5 stappenplan die je moet doorlopen.

In de eerste stap vul jij jouw accountnaam in, hierin kan jij jouw bedrijfsnaam invullen. Vervolgens zijn er meerdere opties die jij kan aanvinken, namelijk producten en services van Google, bijdragen aan modellering en zakelijke inzichten, technische support en aanbevelingen uw bedrijf. Wij vinken ze altijd allemaal aan.

Vervolgens kom jij terecht bij de tweede stap, waarin jij jouw bedrijfsnaam/websitenaam invult en de tijdzone + valuta.

Bij stap 3 moet jij jouw bedrijfsgegevens invullen, doe dit zo kloppend mogelijk. Het scherm ziet er als volgt uit:

Bij stap 4 kies uw bedrijfsdoelen vink je ze allemaal aan behalve het kopje anders. Vervolgens moet jij akkoord gaan op de algemene voorwaarden.

Stap 4. Gegevensverzameling instellen

Voor een werkend Google Analytics account is het belangrijk dat jij de gegevensverzameling werkt. Nadat jij akkoord gegaan ben kom jij op het volgende scherm waarbij je op web klikt.

Vervolgens vul jij jouw website URL en naam van stream in. Bij naam van stream kan jij gewoon jouw domeinnaam zetten.

Nu moet jij jouw meting instellen dit doen wij middels Google Tag Manager. Heb jij nog geen Google Tag manager, lees dan dit artikel om het aan te maken. Via dit platform krijg jij namelijk de meeste accurate gegevens en hoef jij geen onnodige codes in de website plakken. Je krijgt het volgende scherm te zien, hier moet jij klikken op het pijltje.

Kopieer in het volgende scherm de METINGS-ID van jouw Google Analytics account.

Nu moet jij naar jouw Google Tag Manager account gaan. In jouw Google tagmanager ga jij naar tags en klik je op nieuw en maak je een Google Tag aan. Google Tag is het type tag dat jij kiest, deze vindt jij bij Google Analytics.

Vul jou METINGS-ID in bij het Tag-ID en vul bij configuratieparameter page_url en bij waarde ook. Om dit bij waarde in te vullen klik je op het blokje met de plus en klik je PAGE URL aan.

Nu gaan wij een trigger toevoegen, als trigger voeg jij hier gewoon All pages toe en vervolgens kan jij de tag opslaan. Na het opslaan van jouw tag moet je rechtsboven op verzenden klikken, zodat het ook echt gaat werken.

Stap 5. Overige instellingen in analytics

Nu kom jij terecht op de homepagina van jouw analytics en moeten wij naar het beheergedeelte komen. Links onderaan jouw pagina klik je op het beheer. Zie foto voor toelichting:

Vervolgens ga jij naar de installatieassisent toe en voer je alle taken uit die hier aangegeven staan.

Is het jou gelukt om een Google Analytics account aan te maken en in te stellen? Is het niet gelukt? Laat het ons dan gerust weten wij helpen jou graag.

ONLINE
MEER
SUCCES.NL

Heb je vragen of wil je meer weten over onze dienstverlening. Neem dan contact met ons op. 

NIEUWSBRIEF

Blijf altijd op de hoogte

Dit is alleen bedoeld voor artikelen, geen spam, nieuwe producten etc.

99%

Gratis scan

Na het invullen van het formulier, zullen we direct contact met je opnemen om de scan te bespreken.